Włocławek jest ważnym węzłem komunikacyjnym położonym w sercu kujawsko-pomorskiego regionu, gdzie znajduje się stacja kolejowa, obsługująca zarówno lokalnych, jak i podróżnych przybywających z dalszych zakątków Polski.
Na tej stacji zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe, w tym pociągi TLK oraz IC, co jest istotnym atutem dla osób korzystających z usług transportowych w tym rejonie.
Włocławka stała się kluczowym punktem w sieci kolejowej kraju, a według klasyfikacji Polskich Kolei Państwowych (PKP), stacja ta została zaklasyfikowana jako dworzec wojewódzki, co podkreśla jej znaczenie oraz rolę, jaką odgrywa w obsłudze pasażerów.
Ruch pasażerski
Włocławek, jako istotne miejsce na kolejowej mapie Polski, odgrywa znaczącą rolę w ruchu pasażerskim. Poniżej przedstawiono szczegółowe dane dotyczące wymiany pasażerskiej na tej stacji w ostatnich latach.
Rok | Roczna wymiana | Pasażerska wymiana na dobę | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 803 000 | 2200 | _ |
2018 | 876 000 | 2400 | _ |
2019 | 949 000 | 2600 | _ |
2020 | 550 000 | 1500 | _ |
2021 | 548 000 | 1500 | _ |
2022 | _ | 2300 | _ |
Historia
Historia stacji kolejowej we Włocławku ma swoje korzenie w roku 1862, kiedy to pierwszy dworzec został oddany do użytku. Wraz z nim zbudowano magazyn oraz remizę kolejową. Niestety, w 1914 roku obydwa te obiekty zostały zburzone, a sam dworzec przestał istnieć w latach 1969 lub 1971 roku. Ostatni element pierwotnego kompleksu – magazyn, zlikwidowano w 2017 roku. Warto dodać, że w czasach PRL-u budynek ten pełnił rolę siedziby posterunku Milicji Obywatelskiej, a później Straży Ochrony Kolei.
W bliskim sąsiedztwie dworca znajduje się wieża ciśnień, która została zbudowana w 1908 roku i jest obecnie najstarszym zachowanym budynkiem w kompleksie dworca. Na peronach można spotkać dwa żurawie wodne, które także świadczą o historycznym znaczeniu tego miejsca.
Nowy dworzec został otwarty w 1974 roku. Poza samym budynkiem, zaprojektowano dwa perony oraz kładkę nadziemną i przejście podziemne, które łączy budynek główny z peronem II oraz z centrum miasta, przebiegając pod drogą krajową nr 91. W latach 2003–2004 przejście podziemne zostało przedłużone w kierunku południowym, co umożliwiło stworzenie dodatkowego wyjścia na osiedlu Kokoszka. Tuż obok tego wyjścia powstał również parking, realizowany kosztem dwóch peronów towarowych oraz wyjazdu ze strefy manewrowej w stronę Kutna. W wyniku tych zmian zlikwidowano kładkę nadziemną.
W 2013 roku pojawił się pomysł, aby dworzec został przejęty przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Natomiast w 2020 roku miasto ogłosiło przetarg na budowę centrum przesiadkowego, które miało powstać obok dworca PKP. Nowe inwestycje obejmowały m.in. budowę nowej jezdni manewrowej, wiat autobusowych, oraz poczekalni z tablicami informacyjnymi. Warto zaznaczyć, że utworzono również nowe miejsca postojowe i elementy małej architektury. Choć dworzec PKP również ma przejść zmiany, to za jego modernizację odpowiada odrębny podmiot, a inwestycja ta rozpoczęła się od przetargu na rozbiórkę starego i budowę nowego obiektu, którego oferty otworzyły się 25 lutego 2021 roku. Rozbiórka dworca rozpoczęła się w 2021 roku, natomiast tunel łączący perony z dworcem został zamknięty na czas budowy.
Przyszłość stacji
Przyszłość stacji kolejowej we Włocławku rysuje się w jasnych barwach, według informacji przedstawionych przez Centralny Port Komunikacyjny. W ramach ambitnego projektu kolejowego znanego jako „10 szprych”, zaplanowano szprychę nr 1, która będzie stanowić kontynuację Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku północnym. To nowatorskie połączenie ma połączyć Warszawę, Centralny Port Komunikacyjny, Płock, Włocławek oraz Trójmiasto.
Budowa nowego dworca kolejowo-autobusowego we Włocławku, która jest już w planach, będzie obejmować nowoczesny design oraz większą przestrzeń. Obiekt, o trzech kondygnacjach, będzie dostosowany do obsługi regionalnych połączeń autobusowych, co znacznie zwiększy komfort podróżujących. W szczególności, dzięki starannie zaprojektowanym rozwiązaniom architektonicznym, przyszły dworzec będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
W projekcie uwzględniono również liczne udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących, w tym specjalne ścieżki prowadzące, dotykowe mapy oraz oznaczenia. Całkowity koszt budowy dworca szacowany jest na około 26 mln zł, a ta inwestycja zostanie wsparta z budżetu państwa. Konkurs na realizację tego zadania wygrała firma Budimex z Warszawy, która złożyła najkorzystniejszą ofertę na kwotę 25 mln 679 tys. zł.
Budimex otrzymał ponad 540 dni na zakończenie wszystkich prac budowlanych, co pokazuje zaangażowanie w szybkie wprowadzenie nowego obiektu do użytku. Zaplanowane wyburzanie istniejącego dworca ma na celu stworzenie lepszej przestrzeni dla przyszłych pasażerów, co z pewnością wpłynie na rozwój komunikacji w regionie.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska – Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Rusza budowa dworca we Włocławku. Umowa podpisana [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 23.11.2021 r.]
- Witold Urbanowicz: Kto wybuduje nowy dworzec we Włocławku? Bardzo duże zainteresowanie. transport-publiczny.pl, 25.02.2021 r. [dostęp 31.03.2021 r.]
- G.S.: Ratusz zaoszczędzi na budowie centrum przesiadkowego. Ma do wyboru 3 oferty. portal ddwloclawek.pl, 21.05.2020 r. [dostęp 31.03.2021 r.]
- Szprycha nr 1 [online], Centralny Port Komunikacyjny [dostęp 04.12.2020 r.]
- Małgorzata Goździalska. Marszałku, weź ten dworzec!. „Gazeta Pomorska”. Nr 19663; 22.04.2013 r.
- Po budynku na włocławskim dworcu została sterta gruzu. Mieszkańcy są w szoku! – DDWloclawek.pl [online], ddwloclawek.pl [dostęp 27.11.2017 r.]
- Włocławek Turystyka Industrialna, szlak przemysłu i zabytków techniki [online], visitwloclawek.wixsite.com [dostęp 27.11.2017 r.]
- Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 30.01.2020 r.]
- a b Wiesław Wróblewski, Przemiany układu przestrzennego Włocławka w latach 1945-1990, [w:] Włocławek. Dzieje miasta, pod red. Jacka Staszewskiego, t. II, Włocławek 2001 r.
- K. Krasiński, 140 lat kolei we Włocławku
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Włocławek Zazamcze | Włocławek Brzezie (stacja kolejowa) | Brzezie (przystanek kolejowy)Oceń: Włocławek (stacja kolejowa)