Akzo Nobel Coatings Sp. z o.o., wcześniej znana jako Kujawska Fabryka Farb i Lakierów Nobiles, to istotny gracz na rynku producentów farb oraz lakierów w Polsce.
Firma ta w całości należy do holenderskiego koncernu AkzoNobel, co potwierdza jej silną pozycję i międzynarodowy zasięg w branży.
Historia
Historia Kujawskiej Fabryki Farb i Lakierów Nobiles sięga 1897 roku, kiedy to przedsiębiorcy Kochanowicz oraz Sachnowski zainaugurowali swoją działalność w niewielkim garażu we Włocławku, na ulicy Łęgskiej. Początkowo firma funkcjonowała pod nazwą Spółka komandytowa „Towarzystwo Nobiles”, a jej głównym kierunkiem były lakiery bezbarwne, dedykowane szczególnie powozom. W procesie produkcji wykorzystywano naturalne oleje roślinne oraz żywice. Konsekwentne doskonalenie metod produkcji sprawiło, że ta skromna fabryka szybko zaczęła się rozwijać, zwiększając zarówno kapitał zakładowy, jak i różnorodność oferowanych produktów. W miarę upływu czasu asortyment wzbogacił się o czarne wyroby asfaltowe, nazywane również lakierami japońskimi, stosowanymi do pokrywań powozów.
W latach 1919–1939, produkcja znacznie wzrosła, osiągając w 1923 roku wartość 98 ton rocznie, a do 1938 r. wzrosła do 648 ton. Fabryka zyskała renomę jako producent najwyższej jakości lakierów powozowych oraz czarnych lakierów japońskich. Równocześnie wytwarzano emalie kopalowe białe oraz podłogowe. Wczesne lata 30. XX wieku przyniosły firmie jako pierwszej w Polsce rozpoczęcie produkcji emalii i lakierów nitrocelulozowych. Po pozytywnych próbach przeprowadzonych w amerykańskim zakładzie Chevroleta, produkty Nobiles znalazły zastosowanie w lakierowaniu samochodów montowanych w Polsce przez zakłady Lilpoppa. Lata 30. były także czasem realizacji zamówień dla różnych gałęzi przemysłu, w tym motoryzacyjnego, okrętowego, kolejowego oraz lotniczego. W Warszawie, przy ulicy Chmielnej, działał salon wystawowy firmy.
Po wybuchu II wojny światowej, fabryka znalazła się pod niemieckim zarządem i przystąpiła do produkcji na potrzeby wojska. Po zakończeniu wojny, w kontekście polityki upaństwowienia, firma została włączona do Zjednoczenia Polifarbu Przedsiębiorstwa Farb i Lakierów w Gliwicach. Historia Nobiles po wojnie to w znacznym stopniu historia polskiego sektora motoryzacyjnego. Produkowane tutaj lakiery były następnie wykorzystywane do malowania karoserii samochodów takich jak Syreny i Warszawy, a także farb do maszyn rolniczych oraz pojazdów takich jak ciągniki i wagony dla Jelcza, Cegielskiego oraz Sanoka.
W 1965 roku firma podpisała umowę licencyjną na produkcję farb do Fiata 125p. Opracowane na jej bazie wyroby uzyskały akceptację laboratoriów Fiata, co sprawiło, że przez długi czas wszystkie produkty do malowania oraz renowacji karoserii Fiata 125p i Poloneza pochodziły z tejże fabryki. W 1967 roku zapadła decyzja o budowie nowego zakładu przy ulicy Duninowskiej, gdzie produkcja rozpoczęła się w 1970 roku i trwa do dnia dzisiejszego.
Od 1993 roku, Nobiles działał jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której udziały należały do pracowników. W 1996 roku, po wykupieniu pracowniczych udziałów przez Akzo Nobel, firma zyskała całkowicie nową formę własności, z kapitałem zagranicznym. 1 stycznia 2008 roku Akzo Nobel przejął również ICI, producencką markę farb i lakierów Dulux oraz Hammerite. W rezultacie, cała działalność firmy została przeniesiona do Warszawy, a tereny we Włocławku wystawiono na sprzedaż.
NOBILES to producent farb i lakierów od 1897 roku, a obecnie jego wyroby znajdują się zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach międzynarodowych.
Produkty
Kujawska Fabryka Farb i Lakierów Nobiles jest renomowanym producentem różnorodnych farb oraz lakierów, które znajdują zastosowanie w wielu dziedzinach.
W ofercie firmy znajduje się szeroki asortyment produktów, który zaspokaja potrzeby zarówno indywidualnych klientów, jak i przedsiębiorstw. W ważniejszych grupach produkowanych wyrobów można wymienić:
- farby do ścian,
- farby ogólnego stosowania,
- farby do wnętrz,
- farby do metalu,
- farby do fasad i ścian,
- lakiery do drewna,
- rozcieńczalniki.
Przypisy
- J. Korbal, Samochody osobowe i ciężarówki Chevrolet, Warszawa 2022 r., s. 11.
Pozostałe obiekty w kategorii "Budynki przemysłowe i magazynowe":
Czarny Spichrz we Włocławku | Młyn parowy L.Sterna we Włocławku | Elektrownia Wodna we WłocławkuOceń: Kujawska Fabryka Farb i Lakierów Nobiles