Franciszek Gontarski


Franciszek Karol Gontarski, urodzony 3 października 1879 roku we Włocławku, był wybitną postacią w świecie rzemiosła artystycznego. Jako polski kamieniarz, zdobył uznanie dzięki swojej umiejętności i pasji, które przekładały się na jego twórczość.

Jego prace odzwierciedlają nie tylko techniczne umiejętności, ale także głęboką wrażliwość artystyczną, co czyni go znaczącą postacią w polskim rzemiośle artystycznym. Niestety, Franciszek Gontarski zmarł w 1925 roku w Bydgoszczy, pozostawiając po sobie dziedzictwo, które zainspiruje przyszłe pokolenia artystów.

Życiorys

Rodzina i edukacja

Franciszek Gontarski przyszedł na świat jako syn Karola Gontarskiego (ur. 1847) oraz Marianny z Marczewskich (ur. 1848). Po zmarłym ojcu odziedziczył posiadłość przy ul. Łęgskiej 46-48 we Włocławku, gdzie część budynku przy Łęgskiej 48 obecnie już nie istnieje. W rodzinie był także braci: Czesław Jakub (ur. 1884) oraz Teodor Stanisław (ur. 1889), który zginął tragicznie w 1940 r. w podobozie KL Stutthoff w Rudawie k. Królewca, formalnie uznanym za zmarłego dopiero w 1947 roku. Jego małżonką była Jadwiga Anzelma z Rolicz-Piekarskich (1885-1935) z Warszawy, a ich syn, Henryk Franciszek Piotr (1912-1939), poległ 5 września podczas kampanii wrześniowej w Sandomierzu. Żona Franciszka spoczęła na cmentarzu św. Wincentego à Paulo w bydgoskich bielawkach. Franciszek ukończył Szkołę Realną we Włocławku, a w latach 1905-1906 kształcił się w klasie malarza Floriana Cynka w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Fabryka Wyrobów Rzeźbiarsko-Kamieniarskich

W roku 1907 Gontarski otworzył pierwszą we Włocławku Fabrykę Wyrobów Rzeźbiarsko-Kamieniarskich na placu zlokalizowanym przy ulicy Warszawskiej 5, której stał się właścicielem. Na początku współpracował ze swoim bratem, lecz później przejął pełną kontrolę nad zakładem. Ostatnie znane prace artysty pochodzą z roku 1920, mimo że firma reklamowała się jeszcze w Przewodniku Ilustrowanym po Włocławku w 1922 roku. Zakład dążył do zróżnicowanej oferty, dzieląc ją na sektory: przemysłowy i artystyczny. Działalność przemysłowa Gontarskiego obejmowała m.in. roboty kamieniarskie dla cmentarzy i kościołów, budowę mauzoleów z białego kamienia szydłowieckiego oraz grobowców żelazo-betonowych z kamiennymi elementami. W obszarze sztuki oferował m.in. figury świętych, portrety rzeźbiarskie oraz różnorodne rzeźby ornamentacyjne, które miały symbolizować wartości takie jak patriotyzm i sztuka.

Dzieła

W 1910 roku Gontarski stworzył płaskorzeźbę przedstawiającą króla Kazimierza Wielkiego, umieszczoną w Kościele św. Urszuli w Kowalu, z okazji 600-lecia jego narodzin. Osobiście zorganizował uroczyste odsłonięcie tego dzieła 30 kwietnia. Relief, wykonany z piaskowca janikowskiego, bazował na portrecie autorstwa Jana Matejki. Do dziś zachowało się popiersie króla, które wraz z otaczającymi go tablicami znajduje się w północnej części kościoła. W latach 1910-1915 oryginalne berło Gontarskiego uległo zniszczeniu, niczym niegdyś iść nieudolne reformy rosyjskiego nadzoru. Obecnie berło zostało odnowione przez ks. Stanisława Anzorga w roku 1960 na 650-lecie urodzin monarchy. W 2008 roku dzieło doczekało się konserwacji, dzięki pracy Danuty Jaskulak z Poznania, który przywrócił mu pierwotny wygląd.

W 1918 roku Gontarski zrealizował pomnik ku czci powstańców styczniowych poległych w bitwie pod Ignacewem, który uroczyście odsłonięto 8 maja. Niestety, podczas II wojny światowej monument został zniszczony przez żołnierzy hitlerowskich. Prób odbudowy pomnika dokonano dopiero po tzw. odwilży październikowej i odbyło się to 22 lipca 1957 roku. W 1911 roku artysta postawił figurę Najświętszej Maryi Panny w Lubominie, która została ufundowana przez Karola Potrzebowskiego.

Warto dodać, iż Franciszek Gontarski jest również autorem dwóch tablic z herbami Włocławka i Kujaw, które zainstalowano po obu bokach mostu nad Zgłowiączką w latach 1915-1916. W 1908 roku wykonał on pomnik Chrystusa Króla, który pierwotnie znajdował się przed Domem Miłosierdzia przy ul. Słowackiego 4a, a później został przeniesiony przed Kościół ewangelicko-augsburski we Włocławku. W 2010 roku figura przeszła renowację. Twórca wzniósł także figurę Matki Boskiej pod Włocławkiem, a w 1915 roku miał zrealizować fundamenty ogrodzenia cmentarza wojennego przy ul. Wienieckiej, co ostatecznie nie doszło do skutku. Groby wykonane przez niego można stwierdzić na wielu cmentarzach, w tym w Brześciu Kujawskim, Kruszynie, Nieszawie oraz Wieńcu, a także mauzoleum rodziny Pląskowskich z 1912 roku w Lipnie.

Grobowce na Cmentarzu Komunalnym we Włocławku

Franciszek Gontarski w ramach swojej działalności artystycznej wyspecjalizował się w projektowaniu unikalnych, kamiennych grobowców dla wielu znakomitych obywateli spoczywających na Cmentarzu Komunalnym we Włocławku. Duża ich część jest obecnie uznawana za zabytki i stanowi jedne z wyjątkowych dzieł sztuki sepulkralnej tego miasta. Na głównej alei cmentarza można znaleźć groby takich rodzin jak: Bojańczyków, Kott, Kaszubskich, Popławskich (1915-22), Zienkiewiczów oraz Junczysów. Ponadto pochowane są tam również Izabeli Zbiegniewskiej (1915), Wandy Busse (ok. 1920), rotmistrza Bronisława Beliny-Węsierskiego oraz jeden grób bez inskrypcji z 1900 roku. Na sektorze ewangelickim znajdują się tumby E.P. ze Stockelów oraz J. Rossnagela, a także mauzoleum sukcesorów Zenke z 1918 roku. W innych częściach cmentarza dostrzec można groby rodzin Gontarskich (ok. 1914), Findeisen (ok. 1920), Bulińskich, Włoczewskich, Woysław, tumby Białeckiego oraz ks. Lorentowicza Bogdana Kowalewskiego. Grobowce Gontarskiego charakteryzują się różnorodnością stylów artystycznych: od neoklasycyzmu, przez secesję, aż po modernizm.

Ostatnie lata

W roku 1922 Gontarski zamieszkiwał już w Bydgoszczy przy ul. Piotra Skargi 6. W tym okresie łączył swoje pasje, pracując jako nauczyciel oraz rzeźbiarz, zajmujący się produkcją nagrobków. Jego nazwisko pojawia się po raz ostatni w Księdze Adresowej Miasta Bydgoszczy w 1925 roku, podczas gdy kolejna edycja z 1926 roku odnotowuje jego żonę Jadwigę jako wdowę.

Przypisy

  1. Grażyna Sobczak: Dziś trudno uwierzyć, że kiedyś tyle się działo na Zgłowiączce we Włocławku. DDWloclawek.pl, 29.08.2020 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  2. Zarządzenie nr 104/2019 Prezydenta Miasta Włocławek z dnia 08.03.2019 r. w sprawie Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Włocławek. Urząd Miasta Włocławek, 08.03.2019 r. [dostęp 02.09.2020 r.]
  3. Mariusz K. Matczak: Cmentarz przy ulicy Wienieckiej – jak wyglądał i co po nim zostało. Nasz Piękny Włocławek, 17.01.2020 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  4. Mariochom: Plik „Włocławek-grave of Woysław family.jpg”. Wikimedia Commons, 02.08.2019 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  5. Akta w sprawie o uznanie za zmarłego dot. Teodor Gontarski, imię ojca: Karol, ur. 03.01.1889 r. Inwentarz Archiwalny Instytutu Pamięci Narodowej. [dostęp 01.09.2020 r.]
  6. Straty osobowe i ofiary represji pod okupacją niemiecką 1939-1945. Fundacja „Polsko-Niemieckie Pojednanie”. [dostęp 01.09.2020 r.] [zarchiwizowane 11.10.2020 r.]
  7. Akta stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej Włocławek Sygn. 148. genealogiawarchiwach.pl, 1879. s. 198. [dostęp 20.04.2020 r.]
  8. Andrzej Winiarski: Włocławek na starej fotografii. Włocławek: Oficyna Wydawnicza „LARS-ANTYKI”, 2008. [dostęp 01.09.2020 r.]
  9. Tomasz Dziki: Przemysł włocławski w latach 1870–1918: gospodarcze i społeczne aspekty industrializacji. Włocławek: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2004. [dostęp 01.09.2020 r.]
  10. Dariusz Koziński: Architektura cmentarna i sztuka sepulkralna. Koło Naukowe Historyków im. hm. Józefa Kozińskiego, 27.05.2017 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  11. Mariochom: Plik „Włocławek-grave of Gontarski family.jpg”. Wikimedia Commons, 02.07.2017 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  12. Materiały do dziejów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. T. 2. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1969. [dostęp 01.09.2020 r.]
  13. Adresy Miasta Bydgoszczy na rok 1926. Bydgoszcz: 1926, s. 94. [dostęp 01.09.2020 r.]
  14. Adresy Miasta Bydgoszczy na rok 1925. Bydgoszcz: 1925, s. 85. [dostęp 01.09.2020 r.]
  15. Nekrolog. „Dziennik Bydgoski”. nr 65, s. 12, 19.03.1935 r. Bydgoszcz. [dostęp 01.09.2020 r.]
  16. Uchwała nr XXV/186/2012 Rady Miasta Włocławek z dnia 25.09.2012 r. w sprawie przyjęcia „Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Miasta Włocławek na lata 2012–2015”. „Dziennik urzędowy Województwa Kujawsko-Pomorskiego”, 12.10.2012 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  17. Powiat. Cmentarz tajemnic. Kurier Żuromiński, 10.12.2013 r. [dostęp 01.09.2020 r.]
  18. Arkadiusz Ciechalski. Popiersie Króla Kazimierza III Wielkiego w Kościele Parafialnym pw. św. Urszuli w Kowalu. „Zapiski Kazimierzowskie”. nr 3/2009, s. 21–26, grudzień 2009 r. Kowal: Stowarzyszenie Miast Króla Kazimierza Wielkiego. [dostęp 01.09.2020 r.]
  19. Paweł Anders: Pamięć o powstaniu styczniowym w Wielkopolsce. W: Śladami powstania styczniowego: Aspekty historyczne i krajoznawcze. Warszawa: 2014. [dostęp 01.09.2020 r.]
  20. W pracy pt. Świadectwa przeszłości Nieszawy pojawia się informacja, jakoby braci Gontarscy mieli prowadzić warsztat od 1894 roku. Wydaje się to mało prawdopodobne, gdyż Franciszek Gontarski dopiero w 1905 roku zakończył edukację.

Pozostali ludzie w kategorii "Rzemiosło i prace manualne":

Józef Jakubowski (rzemieślnik) | Fania Lewando

Oceń: Franciszek Gontarski

Średnia ocena:4.74 Liczba ocen:10