Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku, w skrócie MPK Włocławek, to kluczowy element infrastruktury transportowej tego miasta.

Firma ta pełni ważną rolę w zapewnieniu mieszkańcom dostępu do środków komunikacji publicznej, realizując transport na obszarze zarówno samego Włocławka, jak i okolicznych gmin.

Działalność

Firma Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku świadczy usługi transportu publicznego na terenie miasta, a także w czterech sąsiednich gminach.

W szczególności, przedsiębiorstwo obsługuje następujące lokalizacje:

  • Gmina Włocławek, w której obsługiwane są miejscowości: Nowa Wieś, Kruszyn, Kruszynek, Świętosław oraz Modzerowo przy użyciu linii nr 8 i 13,
  • Gmina Brześć Kujawski, gdzie miejscowość Wieniec-Zdrój obsługiwana jest linią nr 11,
  • Gmina Lubanie z miejscowościami Gąbinek i Mikorzyn, obsługiwanymi przez linię nr 20,
  • Gmina Fabianki, z miejscowościami Kulin, Urszulewo i częściowo Szpetal Górny, obsługiwanymi przez miejską linię nr 9.

Przy podziale zadań przewozowych, 98,4% działalności odbywa się na obszarze Włocławka, natomiast jedynie 1,6% w otaczających gminach.

Włocławskie MPK dysponuje flotą składającą się z 73 autobusów, w tym 58 pojazdów marki Solaris oraz 15 marki MAN. Na dzień 28 lipca 2016 roku, zasięg linii regularnych wynosi około 155,15 km dróg, a całkowita długość wszystkich tras regularnych osiąga około 316,65 km.

W dodatku, przedsiębiorstwo zapewnia także różnorodne usługi dodatkowe. Oferuje ono m.in. wynajem autobusów, sprzedaż części do pojazdów oraz usługi reklamowe.

Historia

Uwaga! W sekcji tej zaprezentowane informacje dotyczą historycznych tras przejazdów linii miejskiej komunikacji we Włocławku.

66 lat komunikacji miejskiej we Włocławku

Lata 1951–1959

Komunikacja autobusowa we Włocławku zainaugurowana została 22 lipca 1951 roku, kiedy to Miejska Rada Narodowa we Włocławku uruchomiła Zakład Komunikacji Samochodowej, będący częścią wielobranżowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej (MPGK) z siedzibą przy ul. Kilińskiego 20. Początkowo zakład dysponował trzema autobusami francuskiej marki Chausson, co pozwoliło na uruchomienie pierwszej linii autobusowej, która miała relację: Słoneczna – Polewki (Kapitulna) – Wojska Polskiego – Kilińskiego – Plac Wolności – Chopina – 22 Lipca (Okrężna) – Armii Czerwonej (Stodólna) – Żytnia (jednostka wojskowa), z przystankiem na trasie: Słoneczna – Polewki (Kapitulna) – Wojska Polskiego – Bojowników Proletariatu (Cyganka) – Armii Czerwonej (Stodólna) – Płocka. Dzięki tej jednej trasie udało się wprowadzić komunikację na 10 kilometrów dróg w mieście, które miało ich 20 kilometrów o ulepszonej nawierzchni.

Pierwszy rok działania linii przyniósł około 600 tys. przejazdów wśród ludności wynoszącej 51,8 tys. mieszkańców. Wkrótce po roku udało się rozszerzyć działalność, uruchamiając również drugą linię – nr 2 (1952–2021) o relacji: Grodzka – Waryńskiego (Brzeska) – Plac Wolności – Kościuszki – Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (Okrzei) – Dubois (Kaliska) – Falbanka. W 1954 roku, w momencie, gdy pierwotne autobusy stały się zbyt zużyte, zakład wymienił tabor na nowe autobusy węgierskiej marki Mavag TR5. Pięć takich autobusów pozwoliło na uruchomienie nowej, okrężnej linii nr 0 (1954): Plac Wolności – Kilińskiego – Toruńska (Wyszyńskiego) – Bulwary – Armii Czerwonej (Stodólna) – 22 Lipca (Okrężna) – Chopina – Plac Wolności, która niestety szybko zniknęła z powodu braku pasażerów.

W 1955 roku, Włocławek dostąpił zaszczytu posiadania pierwszego polskiego autobusu – Star N52, o pojemności 36 osób. Mimo wysokiego średniego spalania na poziomie 40 l na 100 km, transport ten spotkał się z szerszym zainteresowaniem, co zaowocowało sprowadzeniem 23 kolejnych egzemplarzy w latach 1955-1958. Rozszerzenie taboru pozwoliło na wprowadzenie kolejnych linii – nr 3 (1955) z relacją: Toruńska – Kilińskiego – Plac Wolności – Chopina – 22 lipca (Okrężna) oraz nr 4 (1958): Wieniecka – Toruńska (Wyszyńskiego) – Waryńskiego (Brzeska) – Plac Wolności – Chopina – 22 lipca (Okrężna) – Łęgska – Płocka.

Pod koniec lat pięćdziesiątych długość dróg komunikacyjnych sięgnęła 32,5 kilometrów, a liczba przejazdów wzrosła do 8 milionów rocznie. Posiadane pojazdy były jednak skromne, a ich utrzymanie skomplikowane przez częste usterki; przeciętna trwałość wynosiła 4-5 lat. Utrzymanie sprawności MPK było możliwe dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników, którzy walczyli z niekorzystnymi warunkami. Lata pięćdziesiąte były trudne, ale mieszkańcy szybko docenili nową formę transportu, a liczba pasażerów zwiększała się w ż szybkim tempie dziesięcioletnia statystyka pokazywała wzrost na poziomie 47% co roku. Bilety można było nabyć jedynie u konduktorów, którzy towarzyszyli mieszkańcom w podróżach. Koszt biletów nie zmieniał się przez dekadę – normalny bilet kosztował 50 groszy, a ulgowy 20 groszy.

Lata 1960–1969

1 stycznia 1961 roku dochodzi do powołania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Włocławku, które przejęło zarówno ludzki zasób, jak i tabor autobusowy. Przedsiębiorstwo zyskało nowe zajezdnie, które budowano w latach 1958-1960 przy ul. Rysiej 3, zdolne do obsługi 60 autobusów. Pierwszym dyrektorem MPK został Edward Uściński, który zaproponował wytyczenie nowych tras autobusowych do terenów wokół miasta. Zrealizowane propozycje obejmowały cztery nowe linie:

  • nr 5 (1960–2012 i 2015–2017) – Plac Wolności – 20 stycznia (Polskiej Organizacji Wojskowej) – Dubois (Kaliska) – Mielęcin – Michelin – Kruszyn,
  • nr 6 (1961–2012) – Plac Wolności – Waryńskiego (Brzeska) – Grodzka – Lipnowska – Szpetal Górny – Chełmica,
  • nr 7 (1961–2012) – Plac Wolności – Waryńskiego (Brzeska) – Grodzka – Lipnowska – Szpetal Górny – Nasiegniewo,
  • nr 8 (1967) – Plac Wolności – Chopina – 22 lipca (Okrężna) – Łęgska – Płocka – Dobiegniewska (Płocka) – Modzerowo.

Wprowadzenie tych linii zwiększyło obszar, gdzie obywatele mogli korzystać z usług komunikacyjnych. Realizacja tunelu pod torami kolejowymi w 1964 roku przy ul. Polewki (Kapitulnej) znacząco ułatwiła transport do osiedli Południe oraz Zazamcze, poprawiając komunikację między miastem a wsią Mielęcin i Michelin. W 1967 roku wprowadzono drastyczne zmiany w taryfach biletowych; cena biletów wzrosła o 300%. Normalny bilet wynosił już 1,50 zł, a ulgowy 0,50 zł, a na odcinkach za miastem ceny wynosiły od 3 zł do 5 zł w zależności od lokalizacji. W tym samym roku pioniersko wprowadzono również linię nocną.

Wizja MPK napotkała problemy związane z niską pojemnością i brakiem dostosowania taboru do rosnącej liczby mieszkańców miasta – już 20 mln pasażerów rocznie korzystało z komunikacji. Chaos związany z sprzedażą biletów przez konduktorów utrudniał sprawna organizację transportu. Również problemy z pozyskiwaniem części zamiennych komplikuły sytuację przedsiębiorstwa.

Lata 1970–1979

Wzrost dochodów w Włocławku oraz przybywająca ludność znacząco zwiększały potrzeby przewozowe. W końcu lat sześćdziesiątych liczba autobusów w MPK przekroczyła ilość zajezdni z lat wcześniejszych. Rozbudowano więc ją w latach 1971-1973, by spełnić potrzeby komunikacyjne w mieście. Na długość terenu zajezdni wzrosło z 9550m² do 17540 m² i włączono budynki administracyjne oraz pomieszczenia socjalne.

W grudzień 1974 roku budowa dwupasmowej ulicy Okrzei rozpoczęła usprawnienie transportu wewnętrznego i wdrożono kursy pięciu linii. Bezpośrednia komunikacja pomiędzy osiedlem Śródmieście a Kazimierza Wielkiego a Południem oraz Michelin stała się bardziej efektywna. Jednakże w ciągu dekady uruchomiono tylko cztery nowe linie, bez znaczącego wydłużenia połączeń:

  • nr 9 (1972) – Plac Wolności – Waryńskiego (Brzeska) – Grodzka – Lipnowska – Dobrzyńska – Kulin,
  • nr 10 (1973) – Toruńska – Waryńskiego (Brzeska) – Plac Wolności – Chopina – Chmielna – Armii Czerwonej (Stodólna) – Purmana (Polna) – Zakłady Drumet,
  • nr 11 (1976) – Okrzei (Dworzec PKP/PKS) – 20 stycznia (Polskiej Organizacji Wojskowej) – Plac Wolności – Kilińskiego – Wojska Polskiego – Polewki (Kapitulna) – Wysoka – Wieniecka – Wieniec-Zdrój,
  • nr 12 (1977) – Wieniecka – Toruńska (Wyszyńskiego) – Waryńskiego (Brzeska) – Plac Wolności – Chopina – Cmentarna.

Najważniejsze wyzwaniem stanowiła niezsynchronizowana rozbudowa miasta oraz rozwój MPK, co skutkowało niedoborem nowego taboru. W 1970 roku przy 83 tys. mieszkańców MPK dysponowało jedynie 65 autobusami, przez co notowano przewlekłe awarie. Wprowadzenie nowych rozwiązań i automatyzacji w 1972 roku začynały poprawiać jakość przewozu. W 1976 roku dostarczono pierwsze Autosan H9, które przeznaczone były do przewozu około 70 pasażerów.

Lata 1980–1989

W 1979 roku Włocławek poszerzył swoje granice administracyjne, włączając osady wiejskie. Rozwijały się nowe osiedla, co spowodowało znaczny wzrost liczby mieszkańców – średnio o 2,9 tys. osób rocznie. Bodźcem dla MPK stała się budowa przemysłowych dzielnic oraz osiedli na peryferiach, co wpłynęło na zwiększenie częstotliwości kursów autobusów.

Równocześnie kłopoty z codzienną obsługą autobusów wymagają dostosowania zajezdni – budowa nowej zajezdni przy al. Kazimierza Wielkiego umożliwiła obsługę 130 pojazdów. W 1983 roku zapraszamy wielu nowych autobusów, w tym popularnych Jelczy PR110 i Ikarusów 280, które przystosowane były do dużych potoków pasażerów. Przenoszone były powrotem przegubowe pojazdy. Wspólna cementacja wpływała na powolny, ale zauważalny wzrost reprezentowanego taboru.

W procesie budownictwa tej dekady, sieć komunikacyjna znacznie się zmieniła poprzez wydłużenie tras linii nr 1- złowieszczy 20 nowych tras wprowadzono, znacząco zwiększając liczbę linii (w tym nowych liniach nr 13-20):

  • nr 13 (1983) – Przyjaźni Polsko-Radzieckiej (Promienna) – Budowlanych – Wieniecka – Okrzei – Kilińskiego – Plac Wolności – Wronia – Dubois (Kaliska) – Falbanka,
  • nr 14 (1983) – Dubois (Kaliska) – Planty – Wronia – Armii Czerwonej (Stodólna) – Purmana (Polna) – Zielna – Kazimierza Wielkiego – ZM Ursus,
  • nr 15 (1984) – Dzierżyńskiego (Wiejska) – Chłodna/Krasickiego (Długa) – Polewki (Kapitulna) – Okrzei – Chopina – Kazimierza Wielkiego – Ostrowska,
  • nr 16 (1984) – Dubois (Kaliska) – Planty – Wronia – Okrzei – Toruńska – Zakłady Azotowe,
  • nr 17 (1984) – Okrzei (Dworzec PKP/PKS) – Toruńska – Inowrocławska – Zakręt – Krzywa Góra – Zakłady Azotowe,
  • nr 18 (1984–2011) – Przyjaźni Polsko-Radzieckiej (Promienna) – Budowlanych – Wysoka – Polewki (Kapitulna) – Kilińskiego – Plac Wolności – Chopina – Planty – Dubois (Kaliska),
  • nr 19 (1984) – Okrzei (Dworzec PKP/PKS) – Toruńska – Krzywa Góra – Wiklinowa – Kawka,
  • nr 20 (1985) – Ostrowska – Łanowa – Purmana (Polna) – Armii Czerwonej (Stodólna) – Chopina – Plac Wolności – Kilińskiego – Okrzei – Toruńska – Krzywa Góra – Zakłady Azotowe.

W miarę wzrostu przeprowadzeń i budownictwa, Włocławek cieszył się nowymi osiedlami i dużą popularnością MPK, których liczba pasażerów wzrosła do 53 milionów rocznie.

Lata 1990–1999

Na początku lat 90. XX wieku wzrost liczby mieszkańców miasta zderzył się z ograniczeniami związanymi z reorganizacją krajowych przemysłów. Zamknięcie wielu zakładów pracy w 1991-1998 spowodowało wzrost bezrobocia do 12%. Wzrost liczby osobowych samochodów przyczynił się do procesu likwidacji wiele tras; do 1995 roku, połowie gospodarstw domowych posiadało samochód.

MPK zredukowało liczby przewozów i wycofało z działalności ósmy linię, lecz zachowało jedną nową, nr 21 (1993), która kursowała między Promienna i ulicą Wiejską. Lata 90. były pierwszym, gdzie MPK obniżano usługi i zmniejszano liczbę kursów i pojazdów. Wzrost kosztów i liczby przejazdów bezpłatnych doprowadziły do znacznego umniejszenia wpływów finansowych na działalność przewoźnika. Rada Miasta podjęła decyzję o restrukturyzacji przedsiębiorstwa, przekształcając je w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

MPK współpracowało z Jelczańskimi Zakładami Samochodowymi, co pozwoliło na nabycie nowoczesnych autobusów, takich jak Jelcz M121MB. Od 1996 roku do 1999 roku spółka nabyła 39 nowoczesnych autobusów, a proces unowocześniania tabora trwał nadal.

Lata 2000–2009

W nowym milenium MPK stabilizuje się oraz dokonuje racjonalizacji serwisu. Pasażerowie korzystali z MPK około 18-20 milionów razy rocznie. Zredukowano drugi zajezdni, a MPK ze sprzedażą zażegnało konieczność podnoszenia cen biletów. W poszukiwaniu nowych partnerów wśród przewoźników, MPK podjęło współpracę z MAN i Solaris, uzyskując nowoczesne i komfortowe pojazdy.

Przez wszystkie lata MPK od wielokrotny podwyżek cen biletów zyskało też nową kartę dla aktualnych linii 3A, 3B oraz 22 i 23, co zwiększyło dostępność komunikacyjną dzielnicy z miastem. Kolejny postęp przyniosły nowoczesne autobusy, dobrze radzące sobie z wymaganiami rynku.

W 2000 roku wymienione zostały pierwsze pojazdy niskopodłogowe, a w latach 2003-2009 do użycia wprowadzono strachy autobusy – Solaris Urbino w gąszczu Włocławka.

Od 2010

Nowy rozdział w komunikacji miejskiej we Włocławku rozpoczął się po uchwaleniu ustawy o publicznym transporcie z dnia 16.12.2010, która powołała Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska. Od 1 października 2011 roku MPK stało się oficjalnym przewoźnikiem publicznym. Kwoty ustalane za kurs z każdym wozokilometrem, przy czym wzrosły znacząco koszty eksploatacji transportu publicznego dla gmin.

Miasto Włocławek boryka się ze wzrastającymi kosztami i polityki, co prowadzi do ograniczania kursów oraz obniżania standardów usług. Regulowane ceny były w zakresie 6,20 zł w 2013 roku, co wywołało poważne perturbacje w taborze, jak i spadek liczby pasażerów o 52% w latach 2010-2014. Mimo gorszych warunków, MPK wymieniało i unowocześniało tabor i rozpoczęło sprzedaż biletów. Wraz z konsultacjami społecznymi urzędników, MPK przyjęło kierunki w działalności przewozowej w mieście.

Każda zmiana dostosowywane była do rzeczywistych potrzeb mieszkańców i wzrostu kosztów, a również postęp w niskopodłogowym transporcie zaczynał powoli wpływać na rozwój Włocławka. Dzięki podejmowanym działaniom, Włocławek mógł liczyć na zrównoważonym rozwoju komunikacji miejskiej.

Tabor

Włocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje nowoczesnym taborem autobusowym, który jest regularnie aktualizowany.

Tabor eksploatowany przez MPK Włocławek
Model i markaDaty zakupuNumery taboroweIlość sztuk
Solaris Urbino 102006, 2009, 2012, 2013, 2016209 – 22315
Solaris Urbino 122003, 2004, 2006, 2007, 2008, 2016, 2017, 2019, 2020509 – 511,

517 – 520, 521 – 537, 541 – 552

36
Solaris Urbino 12 Hybrid2015538 – 5403
MAN Lion’s City2018701 – 7044
Solaris Urbino 12 Electric2019, 2021001 – 0055
MAN Lion’s City Electric2022, 2023006 – 01611
Całkowita liczba pojazdów74
Procent autobusów elektrycznych w flocie16 (23%)
Średni wiek taboru MPK Włocławek w roku 20238,84 lat

Warto podkreślić, że MPK Włocławek posiada różnorodne modele autobusów, co znacząco wpływa na jakość i komfort przewozów. Tabor ma także zróżnicowane roczniki, co pozwala na efektywne dostosowanie do potrzeb pasażerów.

Obecnie, w szczycie komunikacyjnym, przedsiębiorstwo jest w stanie uruchomić maksymalną liczbę autobusów, co znacznie zwiększa dostępność transportu publicznego dla mieszkańców i odwiedzających miasto.

Statystyki

Analiza statystyczna 66-letniej historii Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Włocławku pozwala na zrozumienie rozwoju transportu miejskiego oraz ewolucji jego usług. W okresie od 1951 do 2015 roku przedsiębiorstwo przechodziło wiele zmian, a poniższe dane statystyczne przedstawiają kluczowe aspekty tej transformacji.

W tabeli zamieszczonej poniżej można znaleźć szczegółowe informacje na temat urządzeń, usług oraz zatrudnienia w MPK Włocławek:

Wyszczególnienie:1951195519601970197519801985199019952000200520102015
Liczba ludności miasta55 00059 48166 82082 59990 555106 771116 680122 144123 138121 800120 011117 055113 237
Długość tras komunikacyjnych10,3 km24,0 km40,0 km54,9 km64,0 km83,0 km104 km128 km140 km124,8 km137,8 km158,5 km139,7 km
Stan inwentarzowy autobusów3848659013512114510869747361
Przebieg wozów (wozokilometry)b.d.b.d.1,6 mln3,6 mln4,8 mln7,0 mln10,6 mln10,5 mln5,8 mln4,0 mln4,3 mln4,7 mln3,4 mln
Przewóz pasażerów0,6 mln3,0 mln9,9 mln20,3 mln27,8 mln34,9 mln47,1 mln53,0 mln34,1 mln19,8 mln19,1 mln16,7 mln7,1 mln
Liczba przejazdów na mieszkańca w ciągu roku285115726230732740543427716115914363
Zatrudnienieb.d.b.d.239b.d.450500648604492360295274208
Cena podstawowa biletu jednorazowego miejskiego0,50 zł0,50 zł0,50 złb.d.1,50 złb.d.b.d.b.d.0,56 zł1,50 zł1,80 zł2,10 zł2,50 zł

Rok 1961 jest jednym z kluczowych momentów w historii przedsiębiorstwa, gdzie średnie roczne liczby posiadanych autobusów oraz liczby przewiezionych pasażerów zostały po raz pierwszy ujęte w ścisłej strukturze. Warto zwrócić uwagę, że liczba posiadanych autobusów jest przedstawiana za pomocą słupków, podczas gdy ilość przewożonych pasażerów znajdziemy na ciemnej kresce, której skala znajduje się po prawej stronie wykresu.

Warto również zauważyć, że w ostatnich latach, od 2015 roku, w eksploatacji znajduje się model Solaris Urbino 12 Hybrid, a od 2019 roku także model Solaris Urbino 12 Electric. Te innowacje podkreślają zmiany w podejściu przedsiębiorstwa do ekologicznego transportu.

Kolejna tabela przedstawia dane statystyczne dotyczące pracy przewozowej w MPK:

Rok przewozów:200820092010201120122013201420152016
Wykonane wozokilometry4 670 9984 686 3754 695 2034 439 4363 624 5573 202 7643 264 2903 386 4693 443 751
Na liniach miejskich76%75%75%_
W granicach miasta_90%93%96%96%96%97%
Na liniach podmiejskich20%21%21%_
Poza granicami miasta_8%5%2%2%2%2%
Na przewozach zleconych i innych4%3%3%2%2%2%2%2%1%
Wykonane wozokursy388 577387 664386 440361 934307 385276 121277 312283 026285 249
Na liniach miejskich81%82%82%82%84%92%92%93%94%
Na liniach podmiejskich15%15%15%16%14%4%4%4%4%
Na przewozach zleconych i innych4%3%3%2%2%4%4%3%2%
Przewiezieni pasażerowie18 119 95916 960 99616 713 97815 252 89313 419 7858 008 9517 517 6807 105 422*10 011 189
Na liniach miejskich16 809 22915 954 28815 734 87314 437 98812 979 2857 566 0167 085 6286 757 7679 651 344
Na liniach podmiejskich635 235584 738598 376521 395229 45099 34093 04299 750175 220
Na przewozach zleconych i innych675 495421 870380 729293 510211 050343 595339 010247 905184 625
Średnia liczba zatrudnionych286,79279,53273,87258,70232,90212,17208,61208,00217,06
Kierowcy autobusów159,73161,58163,49155,39137,04122,00123,34123,09127,54
Pracownicy zaplecza technicznego40,6538,9238,1640,2837,1033,6731,9031,0031,00
Pracownicy umysłowi45,9444,6343,2841,8442,4441,2138,6140,1743,12
Inni pracownicy40,4734,4028,9421,1916,3215,2914,7613,7415,40
Finanse_
Koszty operacyjne24,4 mln zł22,4 mln zł23,3 mln zł22,9 mln zł22,1 mln zł20,2 mln zł20,3 mln zł20,3 mln złb.d.
Przychody z biletówb.d.b.d.13,9 mln zł12,3 mln zł10,3 mln zł9,0 mln zł8,9 mln zł8,0 mln złb.d.
Pokrycie kosztów przychodami z biletówb.d.b.d.60%54%47%45%44%39%b.d.
Koszt 1 wozokilometra5,22 zł4,78 zł4,96 zł5,15 zł6,10 zł6,32 zł6,23 zł5,99 złb.d.
Koszt przewozu 1 pasażera1,35 zł1,32 zł1,39 zł1,50 zł1,65 zł2,53 zł2,70 zł2,86 złb.d.
Wskaźniki_
Gotowość techniczna94,44%_
Wykorzystanie taboru84,98%b.d.90,49%87,07%80,34%72,45%81,32%83,47%b.d.
Wykonanie kursów99,9%b.d.99,95%99,93%97,19%99,74%99,99%99,99%b.d.

Odnotowany wzrost liczby przewiezionych pasażerów między rokiem 2015 a 2016 wynikał z weryfikacji obliczeń dokonanej na podstawie badań przeprowadzonych w kwietniu 2016 roku, które ujawniły, że rzeczywista liczba przewożonych pasażerów była znacznie wyższa niż wcześniej zakładano przez MPK.

Władze spółki

W skład zarządu spółki wchodzi Andrzej Stasiak, który obecnie pełni funkcję prezesa. Przed nim przedsiębiorstwo miało kilku innych dyrektorów, którzy mieli znaczący wpływ na jego rozwój.

Wśród wcześniejszych liderów można wymienić:

  • Edward Uściński (1951–1960 jako kierownik Zakładu Komunikacji Samochodowej w MPGK, 1961–1963 jako dyrektor MPK),
  • Stanisław Kumosiński (1963–1967),
  • Zenon Stelmaszczyk (1967–1977),
  • Wenanty Lewandowski (1977–1980),
  • Bogumił Witkowski (1980–1990),
  • Marek Powielajew (1990–2003),
  • Marek Krygier (2003–2015).

W Radzie Nadzorczej przewodniczy Marcin Wojciechowski, a jej skład uzupełniają Henryk Kaczmarek jako członek oraz Iwona Rucińska, która pełni rolę zastępcy przewodniczącego. Rada Nadzorcza ma istotne znaczenie w nadzorowaniu działalności przedsiębiorstwa.

Również ważnym organem w strukturze spółki jest zgromadzenie wspólników, na czele którego stoi Marek Wojtkowski, prezydent miasta Włocławek.

Struktura organizacyjna

W odniesieniu do formy organizacyjno-prawnej, przedsiębiorstwo funkcjonuje jako spółka kapitałowa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Działa jako przedsiębiorstwo komunalne użyteczności publicznej, a jego formalne dane to:

  • REGON: 910226702,
  • NIP: 888-020-33-71,
  • KRS: 0000034210.

Co więcej, Gmina Miasto Włocławek posiada 100% udziałów w tym przedsięwzięciu, co podkreśla jego publiczny charakter i znaczenie dla lokalnej społeczności.

Przypisy

  1. MPK Włocławek – „Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty”. 04.07.2013 r. [dostęp 10.12.2013 r.]
  2. MPK Włocławek – „Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty”. 29.08.2014 r. [dostęp 28.02.2015 r.]
  3. MPK Włocławek – „Informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty”. 23.12.2015 r. [dostęp 04.05.2016 r.]
  4. BIP Urzędu Miasta Włocławek – „Konsultacje społeczne planu transportowego”. [dostęp 10.01.2016 r.]
  5. Projektu Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Włocławek. [dostęp 13.01.2016 r.]
  6. BIP MPK Włocławek – „Zarząd Spółki”. [dostęp 26.02.2015 r.]
  7. BIP MPK Włocławek – „Rada nadzorcza”. [dostęp 25.01.2017 r.]
  8. BIP MPK Włocławek – „Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2014 rok”. [dostęp 28.07.2016 r.]
  9. BIP MPK Włocławek – „Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2015 rok”. [dostęp 28.07.2016 r.]
  10. MPK Włocławek – „Komunikaty”. [dostęp 01.02.2013 r.]
  11. MPK Włocławek – „Komunikaty”. [dostęp 02.03.2012 r.]
  12. Maciej Gogołkiewicz: Nowości Włocławskie – „Bilety będą droższe albo nie”. 31.03.2009 r. [dostęp 10.01.2011 r.]
  13. Maciej Gogołkiewicz: Nowości Włocławskie – „Przybędzie kontrolerów”. 01.06.2009 r. [dostęp 10.01.2011 r.]
  14. Nas Włocławku – Wiadomości z magistratu (05.03.2009). [dostęp 10.01.2011 r.]
  15. Włocławek: kalendarium dziejów miasta. 2003. ISBN 83-88115-68-5.
  16. Wiesław Wróblewski: 55 lat włocławskiej komunikacji miejskiej. 2006. ISBN 83-60150-18-4.
  17. Wiesław Wróblewski: 50 lat włocławskiej komunikacji miejskiej. 2001.
  18. Uchwała nr XII/147/11 Rady Miasta Włocławek. [dostęp 13.01.2016 r.]
  19. Uchwała Nr XXV/181/2012 Rady Miasta Włocławek. [dostęp 13.01.2016 r.]
  20. Q4 – „Co z linią nr 11? – video”. 11.01.2012 r. [dostęp 02.03.2012 r.]
  21. dziendobrywloclawek.pl – „Miasta nie stać na wozokilometry”. 19.11.2011 r. [dostęp 01.02.2013 r.]
  22. Małgorzata Goździalska: MMWloclawek.pl / Gazeta Pomorska – „Nie tnijcie kursów tak ostro!”. 07.11.2012 r. [dostęp 01.02.2013 r.]
  23. Maciej Mroczyński: Nowości Włocławskie – „Pasażerowie nie lubią automatów”. 21.04.2006 r. [dostęp 10.01.2011 r.]

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku

Średnia ocena:4.75 Liczba ocen:25