Południe to największa dzielnica Włocławka, zarówno pod względem liczby mieszkańców, jak i powierzchni. Usytuowana jest w południowej części miasta, co nadaje jej wyrazisty charakter oraz określa specyfikę mieszkańców.
Według dokumentów określających zagospodarowanie przestrzenne, takich jak Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2007 roku, granice tej dzielnicy zostały dokładnie określone. Z wschodniej strony, Południe ogranicza linia kolejowa nr 18, co stanowi istotny punkt orientacyjny. Natomiast na południu, dzielnica kończy się w okolicy miejsca zwanego Kapitułką oraz przy ulicach, takich jak Aleksandra Fredry, Kruszyńska i Falbanka.
Na zachodzie, Południe wyznaczają naturalne granice, w postaci rzeki Zgłowiączki, która nie tylko kształtuje linię brzegową, ale także wpływa na lokalny ekosystem oraz walory rekreacyjne tego obszaru.
Historia
W historii Włocławka, z perspektywy dzielnicy Południe, istotnym momentem były przedmieścia, które najwcześniej zostały przyłączone do miasta. Do obszarów tych zaliczały się Kokoszka, Łanieszczyzna oraz Bularka. W rejonie dzisiejszych ulic Kapitulnej i Długiej niegdyś usytuowane były koszary.
W kierunku południowym od Włocławka wiodły ważne trakty, mianowicie Brzeski oraz Łęczycki. Fragmentem traktu Łęczyckiego była droga, która przebiegała przez tereny obecnej ulicy Polskiej Organizacji Wojskowej. Z czasem, po budowie dworca kolejowego na trasie Warszawa-Bydgoszcz, najstarszy szlak Brzeski (dzisiejsza ulica Tadeusza Kościuszki) przekształcił się w główną arterię prowadzącą do dworca. W wyniku tego zmieniła się również trasa do Brześcia, która zaczęła być nazywana Kaliską, w obecnych granicach ulic Polskiej Organizacji Wojskowej oraz Kaliskiej. W ten sposób, termin „trakt Łęczycki” wypadł z użytku.
Przełomowym momentem w komunikacji miejskiej Włocławka był rok 1907 lub 1908, kiedy to uruchomiono linię wąskotorową prowadzącą w kierunku Brześcia Kujawskiego. Dworzec tej kolei usytuowany był przy ulicy Kaliskiej; jego budynek z 1936 roku przetrwał do dzisiaj. Tor wąskotorowy biegł równolegle do ulicy Dojazdowej, a w okolicy bloku Smólska 9 zakręcał w kierunku zachodnim. Następnie tor mijał obszary, które dzisiaj zajmują bloki przy Kaliskiej 81 i Kaliska 83, a później kontynuował trasę równolegle do Alei Jana Pawła II.
Na przestrzeni lat, w 1980 roku rozpoczęto budowę dużego zespołu mieszkaniowego, znanego jako „Południe”. W rejonie pomiędzy ulicami Kaliską i Kruszyńską, nieopodal ulicy Dziewińskiej, znajduje się niezagospodarowany teren, który od lat jest tradycyjnym miejscem organizacji różnych imprez rozrywkowych.
Interesującym wydarzeniem, które miało miejsce w tym rejonie, było niecodzienne awaryjne lądowanie, do którego doszło 6 września 2011 roku. Pilot lokalnego aeroklubu, zmuszony do lądowania, wybrał pusty plac na terenie osiedla. Samolot PZL-104 Wilga 35 wylądował bez żadnych komplikacji, a pilot opuścił maszynę, zostawiając awionetkę na trawniku przed blokami. Jak ustaliła Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, przyczyną zaistniałej sytuacji była niewystarczająca ilość paliwa, co było wynikiem błędu wskazań paliwomierza przez pilota.
Statystyki przestępczości
Obserwując dane związane z przestępczością, można zauważyć, że w rejonie Południa występuje około 17% przestępstw rejestrowanych na terenie Włocławka. Co ciekawe, jest to na równi z danymi dla dzielnicy Zazamcze, przy czym wskaźnik przestępczości w osiedlu Kazimierza Wielkiego wynosi nieco mniej, bo zaledwie 15%.
Przypisy
- Pog: Samolot lądował na osiedlu, pilot sobie poszedł. portal Onet.pl, 06.09.2011 r. [dostęp 23.09.2017 r.]
- wloclawek.info.pl: Awaryjne lądowanie na Południu. portal wloclawek.info.pl, 06.09.2011 r. [dostęp 23.09.2017 r.]
- 566164: Lądowanie awaryjne samolotu we Włocławku. strona internetowa Komendy Miejskiej Policji we Włocławku, 14.09.2011 r. [dostęp 23.09.2017 r.]
- Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych: Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. strona internetowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, 10.04.2013 r. [dostęp 23.09.2017 r.]
- projekt Lokalnego Programu Rewitalizacji Miasta Włocławek na lata 2008-2015 z grudnia 2008 r.
- Małgorzata Goździalska, Spokojne Zawiśle, [w:] „Gazeta Pomorska”, nr 105 z 06.05.2009 r., wyd. włocławskie, s. 14
- Wiesław Wróblewski, Przemiany układu przestrzennego Włocławka w latach 1945-1990, [w:] Włocławek. Dzieje miasta, t. II, Włocławek 2001 r., s. 534
- załącznik „Jednostki strukturalne – rys. 8” archiwum.bip.um.wlocl.pl projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego z 2007 r.
- niemiecka mapa Włocławka i okolic Leslau (sektion 3380) z 1944 r.
- a b Bogdan Pokropiński, Kujawskie Koleje Dojazdowe, Poznań 1994 r., s. 10
- a b Marcin Przegiętka, Zapomniana stacja Włocławek Wąskotorowy, [w:] „Świat Kolei”, nr 122 z września 2005 r., s. 34-42
Pozostałe obiekty w kategorii "Dzielnice":
Krzywa Góra (Włocławek) | Kulin (Włocławek) | Michelin (Włocławek) | Ostrowy (Włocławek) | Rybnica (Włocławek) | Śródmieście (Włocławek) | Zachód Przemysłowy | Zawiśle (Włocławek) | Zazamcze | Falbanka | Łęg (Włocławek) | Rakutówka (Włocławek) | Korabniki (Włocławek) | Wschód Przemysłowy | Wschód Mieszkaniowy | Wschód LeśnyOceń: Południe (Włocławek)