Ewa Mazierska


Ewa Mazierska jest wyjątkową postacią w polskim świecie kultury i filmu. Urodziła się w 1964 roku we Włocławku, gdzie rozpoczęła swoją drogę w badaniach oraz edukacji.

Jako badaczka i wykładowczyni filmowa, Ewa Mazierska wnosi istotny wkład do dyscyplin związanych z kinematografią. Jej prace obejmują zarówno analizę filmów, jak i ich kontekst kulturowy, a także aspekty związane z religią.

Obecnie pełni funkcję profesora nauk o kulturze i religii, kształcąc kolejne pokolenia studentów oraz inspirując ich do głębszego zrozumienia złożonego świata filmu.

Życiorys

Ewa Mazierska specjalizuje się w szerokim zakresie tematów związanych z filmem, muzyką i kulturą. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie zdobyła solidne podstawy teoretyczne, które później wykorzystała w swoich pracach naukowych. Przez pewien czas pełniła rolę wykładowczyni w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, co pozwoliło jej na dzielenie się wiedzą z młodszymi pokoleniami studentów.

Od 1994 roku Ewa związana jest z University of Central Lancashire w Preston, gdzie kontynuuje swoją karierę akademicką. Dodatkowo, jest profesorką w Instytucie Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego, co wielokrotnie przyczynia się do wzbogacenia dyskursu akademickiego w Polsce.

W swoim dorobku posiada liczne publikacje, w tym książki oraz artykuły, które koncentrują się na polskim i europejskim kinie, analizując kompleksowe zjawiska takie jak postmodernizm i jego wpływ na twórczość filmową, a także na muzykę popularną i filmową. Jej teksty ukazują się w różnych periodykach zarówno krajowych, jak „Film”, „Kwartalnik Filmowy”, „Film na świecie”, „Kino”, jak i zagranicznych, w tym w „Historical Journal of Film, Radio and Television”, „Journal of Film and Video”, „Feminist Media Studies”, „Kinema”, „Canadian Slavonic Papers” oraz „European Journal of Women Studies”.

Ewa Mazierska aktualnie mieszka w Wielkiej Brytanii, gdzie kontynuuje swoje badania i działalność pedagogiczną.

Twórczość

Ewa Mazierska, znana za swoje wyjątkowe podejście do analizy kina, jest autorką wielu istotnych publikacji na temat kultury filmowej i jej wpływu na społeczeństwo. Wśród jej kluczowych dzieł znajdują się:

  • Człowiek wobec kultury: James Ivory i jego filmy (Oficyna Wydawnicza ER 1999, ISBN 83-900494-1-4),
  • Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany: Twórczość Wong Kar-Waia (Książka i Prasa 1999, ISBN 83-909696-7-X),
  • From Moscow to Madrid: European Cities, Postmodern Cinema (wespół z Laurą Rascaroli; IB Tauris 2003),
  • Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Moretti (wespół z Laurą Rascaroli; Wallflower Press 2004),
  • Women in Polish Cinema (wespół z Elżbietą Ostrowską; Berghahn 2006),
  • Polish Postcommunist Cinema: From Pavement Level (Peter Lang 2007),
  • Roman Polanski: The Cinema of a Cultural Traveller (I. B. Tauris 2007),
  • Słoneczne kino Pedra Almodóvara (Słowo/Obraz Terytoria 2007, ISBN 978-83-7453-732-2),
  • Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema (Berghahn 2008),
  • Jerzy Skolimowski: The Cinema of a Nonconformist (Berghahn 2010),
  • Pasja. Filmy Jean-Luca Godarda (Korporacja Ha!art 2010, ISBN 978-83-61407-23-2),
  • Falco and Beyond. Neo Nothing Post of All (Equinox Publishing 2013),
  • Popular Polish Electronic Music, 1970-2020. A Cultural History (Routledge 2020),
  • Polish Popular Music on Screen (Palgrave 2021).

Publikacje Mazierskiej często koncentrują się na analizie społecznych i kulturowych kontekstów, w jakich funkcjonuje kino, co czyni jej prace cennym źródłem wiedzy dla badaczy i miłośników sztuki filmowej.

Prace redakcyjne

W dziedzinie prac redakcyjnych Ewy Mazierskiej, jej osiągnięcia są imponujące i obejmują szereg projektów, które wzbogaciły współczesną literaturę filmową oraz dwudziestego pierwszego wieku. Oto niektóre z nich:

  • Peter Greenaway (wybór i redakcja; Fundacja Sztuki Filmowej 1992),
  • Jim Jarmusch (opracowanie i redakcja; Fundacja Sztuki Filmowej 1992),
  • Relocating Britishness (wespół z Johnem Waltonem, Susan Burnett i Stevenem Caunce; Manchester University Press, 2004),
  • Popular Music in Eastern Europe (Palgrave 2017).

Oceń: Ewa Mazierska

Średnia ocena:4.99 Liczba ocen:14