Wacław Gurynowicz


Wacław Gurynowicz, który przyszedł na świat 22 czerwca 1865 roku w Włocławku, to postać niezwykle istotna w świecie polskiego teatru. Jego kariera jako aktora teatralnego obejmowała wiele lat, a jego dorobek artystyczny wpisał się w historię polskiej sceny teatralnej.

Niestety, życie Wacława Gurynowicza dobiegło końca w lipcu 1943 roku w Łodzi, pozostawiając po sobie trwały ślad w sercach miłośników teatru.

Kariera zawodowa

Wacław Gurynowicz rozpoczął swoją przygodę ze sceną w 1888 roku, kiedy to zadebiutował w Radomiu w zespole pod kierownictwem Lucjana Dobrzańskiego i Jana Reckiego. W latach 1889–1891 miał okazję występować w różnych wędrownych grupach teatralnych oraz warszawskich teatrach ogródkowych, takich jak „Alhambra”, „Promenada”, „Wodewil” i „Eldorado”. W początkowym okresie swojej kariery czasami śpiewał również w operach, w tym w roli Dziemby w „Halce”.

W kolejnych latach, od 1891 do 1894, Gurynowicz był członkiem zespołu Ludwika Czystogórskiego, z którym podróżował i występował w Lublinie, Radomiu, Kielcach oraz stolicy. W 1894 roku pojawił się na scenie w Łodzi, a w sezonie 1895/96 dołączył do zespołu Bolesława Mareckiego.

Jednak najbardziej znaczącym okresem w jego karierze był czas od 1897 do 1939 roku, kiedy to związał się na stałe z Teatrem Miejskim w Łodzi. To właśnie tam obchodził swoje trzydziestopięciolecie pracy scenicznej w 1923 roku, wcielając się w postać Millera w sztuce „Intryga i miłość”. W wakacje 1906 roku oraz w maju 1908 roku, Gurynowicz występował także w zespole Mariana Gawalewicza w stołecznej Filharmonii.

W 1933 roku został uhonorowany tytułem członka zasłużonego Związku Artystów Scen Polskich, co potwierdza jego wysoką pozycję w polskim świecie teatru.

Role teatralne

Wacław Gurynowicz, znany ze swojego talentu aktorskiego, rozpoczął swoją drogę na scenie, odgrywając przede wszystkim role komicznych amantów. W miarę jak jego kariera się rozwijała, jego repertuar zaczął obejmować charakterystyczne epizody, w których z powodzeniem wcielał się w postacie Żydów oraz pyszałków. Jego niezwykłe umiejętności aktorskie przyciągały widzów, a on sam stał się rozpoznawalny dzięki każdej z ról, które miał okazję zagrać.

  • Wesele – Żyd,
  • Dożywocie – Twardosz,
  • Maria Stuart – Morton,
  • Damy i Huzary – Grzegorz,
  • Dziady – Kruk, chłop,
  • Makbet – Siward,
  • 1898: Małka Szwarcenkopf Gabrieli Zapolskiej – Marszelik,
  • 1898: Gałganduch, czyli Trójka hultajska według Kazimierza Wroczyńskiego – Strudel,
  • 1903–1906: Kolega Crampton wg Gerharta Hauptmana – ojciec Andrzeja,
  • 1914: Wóz Drzymały według utworu Józefa Rączkowskiego – chłop Michał Niedziela,
  • 1926: Codziennie o piątej – Franciszek,
  • 1926: Róża – Mówca II,
  • 1927: Kredowe koło – oberżysta,
  • 1927: Panna Flutte (1927) – ojciec,
  • 1927: Wyzwolenie – robotnik,
  • 1928: Zemsta – Dyndalski,
  • 1929: Grube ryby – Filip,
  • 1932: Azef,
  • 1936: Tajny agent według powieści Josepha Conrada – jako anarchista Karol Jundt.

Te liczne i różnorodne role, które kreował Wacław Gurynowicz, świadczą o jego wszechstronności oraz nieprzeciętnej zdolności interpretacji postaci, co sprawia, że pozostaje on ważną postacią w polskim teatrze.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k l m n o p q Wacław Gurynowicz, [w:] Encyklopedia teatru polskiego (osoby) [dostęp 22.09.2022 r.]
  2. Tajny agent, [w:] Encyklopedia teatru polskiego. [online] [dostęp 05.09.2022 r.]
  3. Teatr i Kino, [w:] „Hasło Łódzkie”, 1927, nr 24, s. 12. [online] [dostęp 05.09.2022 r.]
  4. (a), Z teatru, „Rozwój” 1914, nr 255, s. 3, [online] [dostęp 21.09.2022 r.]
  5. Jarosław Komorowski, [Piramida zbrodni: Makbet w kulturze polskiej, 1790–1989], Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2002 s. 292.
  6. AnnaA. Kuligowska-Korzeniewska AnnaA., Teatr polski w Łodzi 1844–1918, Łódź: Wydawnictwo Łódzkie, 1995, s. 210.
  7. a b c d e f g h Wacław Gurynowicz, [w:] Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Warszawa: PWN, 1973, s. 215.
  8. ZbigniewZ. Wilski ZbigniewZ., Straty osobowe teatru polskiego w okresie 1 IX 1939 – 8 V 1945, „Pamiętnik Teatralny”, R. XII (Z. 1–4 (45–48)), 1963, s. 370.
  9. „Głos Poranny” (Łódź), nr 123, 5 maja 1933, s. 6.
  10. „Tygodnik Łódzki”, nr 2, marzec–kwiecień 1923, s. 9.
  11. Teatr Miejski w Łodzi 1922–1927, Łódź: Jan Mroziński, 1927, s. 11, [dostęp 05.09.2022 r.]
  12. Encyklopedia Teatru Polskiego.

Oceń: Wacław Gurynowicz

Średnia ocena:4.65 Liczba ocen:10